שומה לפי תקן 22

הבנת המשמעות של תקן 22 בשמאות קרקע עבור קונים פוטנציאליים

תקן 22: הגנה על קונים וקידום שקיפות בעסקאות קרקע על ידי מתן הערכות שווי מדויקות ומידע מקיף לקבלת החלטות מושכלות

הדמיה עבור תקן 22

בדצמבר 2014 הוכנס תקן 22 על ידי מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים להסדרת הערכת שווי קרקע שטרם אושרה לבנייה. הוא יושם כמענה לנושאים בשיווק קרקע חקלאית או קרקע עם פוטנציאל לפיתוח עתידי. 

לפני כניסת תקן 22, היו מקרים שבהם שווקו קרקעות לציבור עם הבטחות לפיתוח קרוב, מה שגרם לקונים להאמין שבקרוב יוכלו לבנות על הקרקע מבני מגורים או מסחר. 

הדבר יצר מצג שווא של הפוטנציאל של הקרקע ולעיתים הביא לכך שקונים שילמו יותר מדי עבור הנכס על סמך ציפיות לא ריאליות. מטרת תקן 22 היא להגן על קונים פוטנציאליים מפני שיטות שיווק מטעות ולהבטיח שיש להם גישה למידע מדויק ומקיף על הקרקע שהם שוקלים לרכוש. 

התקן מחייב לערוך דוח שמאות מקרקעין על ידי שמאי מוסמך, המספק הערכה אובייקטיבית של שווי הקרקע ומפרט את התהליכים הנדרשים לפיתוח עתידי. בעת רכישת קרקע עלולות להיווצר מספר בעיות אם לא יינתן לרוכשים מידע מלא ושקוף. במקרים רבים, הפרטים המלאים באשר לסטטוס התכנוני והמשפטי של הקרקע נמנעים מהרוכשים, מה שמותיר אותם ללא ידיעה על ערכה האמיתי של הקרקע ועל הסיכוי לאישורה לבנייה בזמן הקרוב. בנוסף, הקונים עשויים להתקשות להעריך את ציר הזמן והעלויות הכרוכות בהשגת האישורים הדרושים לפיתוח. 

באמצעות התקשרות של שמאי מקרקעין העוקב אחר תקן 22, קונים פוטנציאליים יכולים לקבל הבנה אמיתית, ריאלית ומקיפה של הקרקע שהם שוקלים. 

השמאי יבדוק את הקרקע ויכין דו"ח שמאי הכולל פירוט על מצבה הנוכחי, הליכי התכנון הרלוונטיים, כל מגבלות קיימות ושוויה המדויק. זה מאפשר לקונים לקבל החלטות מושכלות ולהעריך את הסיכונים והפוטנציאל הקשורים לקרקע המדוברת. 

כתיבת תגובה